Tradiční čínské glazury II díl - keramika

Autor: Figulus

Tříbarevná keramika

Největšího rozkvětu dosáhla v dynastii Tang (618-906 n.l.) Jedná se o nízko pálenou keramiku opatřenou „měkkou“, olovnatou, průsvitnou polevou, zabarvenou různými oxidy kovů. Přesto, že se nazývá „tříbarevná“, vyráběla se v odstínech modré, žluté, červené, zelené, hnědé, bílé i černé. Glazury se aplikovaly na různé nádoby, ale i podhlavníky a hyperrealistické plastiky lidí, zvířat a antropomorfních démonů a strážců hrobek. Glazury se často na výrobcích různě prolínaly a ztékaly, vytvářeli tak nepravidelné skvrny a obrazce.

Obr. 6 Glazura Sancai, dynastie Tang 818-906 n.l.
Obr. 7 Glazura Sancai, dynastie Tang 818-906 n.l.
Obr. 8 Glazura Sancai, dynastie Tang 818-906 n.l.
Tab. 7 Složení měďnatých olovnatých glazur v průběhu let 206 př.n.l . - 1644 n.l.
Obr. 8 Analýzy glazur Sancai dynastie Tang 818-906 n.l. různých barev a z různých lokalit

CHUN

Tajemství těchto sungských polev bylo na západě rozluštěno až v roce 1970. Chun jsou zvláštní, tvrdé glazury s vysokým obsahem křemíku a s fosforu vytvářejícím jejich magickou opalizaci. Vyskytují se v mnoha barvách, např. měsíční bílá, modré indigo, nebeská modř… Často jsou povrchy dále dekorovány zelenými, či fialovými skvrnami. Nepravidelné vzory byly prováděny sloučeninami mědi, které často difundovaly skrz stěnu nádoby a dekorace se tak zrcadlově promítla na protilehlém povrchu.

Obr. 9 Glazur chun s měďnatou dekorací, Dynastie Severní Sung 960-1126 n.l.
Obr. 10 Květináč ve tvaru begónie, glazura chun., Dynastie Sung 960-1279 n.l.
Obr. 11 Narcisová miska, glazura chun, Dynastie Severní Sung 960-1126 n.l.
Tab. 9 Analýzy zelených a modrých glazur Chun z růrných oblastí a období

Další klasické glazury

V čínské keramické historii vzniklo velké množství fantastických, obtížně dosažitelných povrchů. Mezi jinými to bylo zboží Ge, Ru, Guan, Temmoku, Cizhou atd.

Obr. 12 Cizhou, konec 12. stol. n.l.
Obr. 13 Cizhou, konec 13. stol. n.l.
Obr. 14 Guan, Dynastie Sung 960-1279 n.l.
Obr. 15 Ge, Dynastie Jižní Sung 1127-1279 n.l.
Obr. 16 Ru, Dynastie Severní Sung 960-1126 n.l.
Obr. 17 Temmoku, Dynastie Sung 960-1279 n.l.
Obr. 18 Měďnatá červeň, Dynastie Qing 1644–1911 n.l.

Shrnutí

Na závěr je třeba připomenout, že výrobci zmiňovaných glazur pracovali s velmi jednoduchými výrobními prostředky. Dokonalé polevy vznikaly na základě perfektní znalosti surovin a přísné technologické kázni. Obrovské kopce rozbitých nádob kolem starých pecí však svědčí o nesmírně trnité cestě dávných hrnčířů. Navíc byly mnohé detaily pracovních postupů pravděpodobně sdělovány pouze ústně a střeženy po dlouhá staletí. V době největšího rozkvětu sungských polev žila střední Evropa v temnotách zakuřované keramiky a ještě v 18. stol. se čínská keramika na Starém kontinentě vyvažovala zlatem.

Literatura:

WOOD Nigel, Chinese Glazes (2007), ISBN 978-0-7136-8820-7

LILI Fang, Chinese Ceramics (2005), ISBN 7-5085-0834-3

TICHANE Robert, Celadon Blues (1983), ISBN 0-914267-03-5

TICHANE Robert, Ash Glazes (1987), ISBN 0-914267-05-1.

KERR Rose, WOOD Nigel, Science and Civilisation in China,

Vol.5, Chemistry and Chemical Technology, part XII. Ceramic Technology (2004) ISBN 0-521-83833-9

GULEVIČ O., KOUBA V. a kol.,Technická keramika, glazury a keramické barvy, SNTL Praha (1969)

RADA Pravoslav, Techniky keramiky, Aventinum (1990), ISBN 80-85277-88-3

http://www.artsmia.org/art-of-asia/ceramics/index.cfm





Artkeramika internetový obchod
Nový komentář
Zpracovávám...

Odesláním komentáře souhlasíte s pravidly diskuze.

Diskuse je zatím prázdná.
ARTkeramika Tomáš Macek Eshop
Artkeramika internetový obchod