Test podomáckých glazůr

Daniel Tarčák

Test glazúr – co dům dal, alebo čo mi poradil Tomáš a ja som asi zpackal.  Ale beriem to športovo, určite som sa niečo dozvedel a bolo by vhodné dať to na Artkeramiku?

Vzorky boli robené na hline dorda, boli natierané štetcom na prežahnuté dlaždice. Oxidačný výpal; krivka výpalu: 200°C/hod do teploty 600°C, potom skip na 1280°C a hodinová výdrž, neregulované chladnutie.

Prvá glazúra je zložená z :

50% drevený popol, 30% živec (albit od Carl Jeager), 20 % kremeň (jemne mletý)

Vľavo je vzorka, ktorá bola natieraná iba vodorovne a vpravo iba zvislo. Glazúra narobila aj trocha krakelovacieho efektu. Škoda že potiekla dole. Čím by sa dalo dosiahnuť aby nestekala?? A aby nekrakelovatela??

Druhá glazúra, zložená z:

50% - červenica (volám ju trstenská hlina), 25% - živec (albit od Carl Jeager), 25% - mastek

Na tejto ma teší že nesteká dole. Predpokladám, že by sa mohla dať aj zafarbiť feprénom, meďou, chrómom, burelom, či? Čo dať ku nej aby bola matná?

Tretia glazúra je zložená z:

50% popol, 50% znelec

Táto sa mi nesmierne páči. Vľavo je vzorka, ktorá bola natieraná iba vodorovne a vpravo iba zvislo. Povrch má taký drsnejší a vidno na nej veľa trblietok. Len ma hnevá že steká!!! Čo sa s tým dá urobiť aby nestekala??? (možno preto, lebo popol som nijak zvlášť nepremýval, 2x som ho prelial cez kuchynské sito a potom sušil, Je pravda, že čím viac premývaný tým menej steká?)

Štvrtá glazúra je zložená z:

40% - znelec, 40% - popol, 20% - mastek

Znova, pre mňa pekná glazúra. Vľavo je vzorka, ktorá bola natieraná iba vodorovne a vpravo iba zvislo. Má taký na dotyk zamatový povrch. Znova škoda, že potiekla. Je to tým popolom? Treba ho viackrát premyť aby za zbavil takej tej žltkastej vody? (videl som na jednom videu, že John Britt prelieval popol dovtedy až kým nebola voda čistá) Hmm, babo raď, .

Po pár testech se dá popelovka... NUKA aplikovat





Artkeramika internetový obchod
Nový komentář
Zpracovávám...

Odesláním komentáře souhlasíte s pravidly diskuze.

Eliška M.
01. 02. 2017 22:04:47

Zrovna dnes jsem si také chystala svoje první pokusné vzorky glazur, tak jsem zjišťovala informace, kde jsem mohla. Co jsem se tak dočetla, tak proti stékání a krakelování to chcě nějakou stabilizující složku - já zkouším kaolin - je možné, že ten druhý vzorek vám jako jediný nestekl proto, že v něm máte vysoký obsah červenice. Co se týče popele, tak si myslím, že bez pořádného propláchnutí v něm zůstává příliš mnoho taviv, a proto stéká. Řekla bych, že pokud ho nechcete v glazuře použít jako tavivo, opravdu je dobré ho proplavovat dokud není voda čistá. Případně je asi možné naopak zvýšit poměr křemene. Pro zmatnění je myslím potřeba nahradit aspoň část sodného/draselného živce jako taviva např. vápenatým živcem nebo jinými oxidy (např. titaničitý, zinečnatý).
Vše jsou to ale jen moje domněnky, věřím, že vám odpoví někdo zkušenější :) Každopádně díky za nasdílení, glazury vypadají opravdu pěkně :)

macek@artkeramika.cz
01. 02. 2017 18:25:00

Určitě stojí zato sdílet, neb co potěší víc, než udělat radost druhým....

Zmatnit, zakalit se určitě dá například zirkonem. Zirkonsilikát ULTROX....

Popel má silný sklon k tečení, ale právě s tím je výzva pracovat....Jako na posledním obrázku....NUKA

ARTkeramika Tomáš Macek Eshop
Artkeramika internetový obchod