Šperk keramický - 2.díl - Výroba zalešťováním

Technika...Výroba zalešťováním

Samotné výrobě předchází, ostatně jako u všech tvůrčích činností, práce návrhářská a přípravná. I pokud chceme tvořit čistě intuitivně, alespoň částečnou představu, mít musíme. Nebo alespoň já jo. Minimálně z důvodu přípravy materiálů a nástrojů.

Pro níže popsanou kolekci je třeba si nachystat hlínu. Použili jsme materiál na teploty okolo 1250°C. Co možná nejsvětlejší barvy, aby na něm dobře vynikly všechny odstíny barvících kysličníků a uhličitanů, ale zůstala přirozená struktura kameniny. ( Na porcelánu by byly jasnější barvy) Zvolili jsme hlínu FR ( na fotkách). Ovšem běžně užíváme jak hmoty Witgert, tak i porcelán.

Z toho vyplývá, že jsme si museli nachystat i tyto substance. Kromě čistých látek, jsme kvůli barevnosti a také snadnější práci použili i již předpřipravené materiály ve formě barvítek a metalfrit. Dále je potřeba si nachystat i nějaké ty nástroje.

Kromě štětců, různých velikostí a růzností chlupů (kvalitní nástroje usnadní práci, dokonce s nimi lze provádět techniky, které horší nástroj nedokáže ani v rukou zručného řemeslníka. Doporučuji chlupy z veverek.), je potřeba pár vykrajovátek, která se používají např. Při výrobě vánočního cukroví. Pokud se vymyslí tvary, které v těchto formičkových sadách nejsou k dispozici, dají se vcelku snadno naohýbat ze stahovacích pásků co se používají v balících technologiích.

Protože k úplnému dodělání šperků, bude zapotřebí i pár kleští, máme vlastně nástroje i na tvorbu oněch formiček. Jako další potřebujeme nějaký zalešťovací nástroj. Většinou se na tyto techniky používá lžička .( Lepší je nerezová tvrdá, než hliníková.) U malých věcí je i ona někdy moc velká a tak se hodí nějaký menší předmět. Takový předmět by měl být dosti tvrdý. Moc se nehodí ani hliníkové lžičky.

Mnohem lepší jsou nerezové. My jsme tentokrát použili obrácenou stranu rydla. Nástrojařská ocel je docela dost vhodný materiál a rydlo má zas dobrou velikost i tvar.

Pokud nemáme plátovací, válcovací stůl, je potřeba si nachystat vodítka a váleček

http://www.artkeramika.cz/index.php?akce=show&shop_id=224&node=5 STOLNÍ VÁLCOVACÍ STOLICE SVS

Jako vodítka postačí třeba dřevěné laťky, které budou určovat tloušťku materiálu. Válečkem na těsto do takto vymezeného prostoru, naši keramickou hmotu vyválíme. Při takovémto způsobu výroby, by jste neměli zapomenout, že vyvalovat musíte na savé podložce, v opačném případě, by se vám takto připravené těsto, nepodařilo čistě odlepit. Stačí použít noviny. Mnohem snazší, je použít již zmíněný válcovací stůl. Z takto připraveného plátu pomocí vykrajovátek, ale i nožíků vyřežeme základní polotovary.

nanesení materiálu na vykrájené komponenty

Dobré je použít plachetku, nebo nějakou textilii. Jednak se to nelepí a navíc tak lze získat i zajímavou strukturu. Další vychytávkou může být použití fólie. Pokud totiž ony komponenty vykrajujeme přes igelit, docílíme neuvěřitelně hladkých , čistých horních okrajů.

Podle hrubosti a tvrdosti materiálu nemusí být takový polotovar vždy úplně čistý a tak se někdy musí začistit. Nejlépe zamýt houbičkou. Kvalita houbiček je nezanedbatelnou kapitolou. Kvalitní nástroj vždy ovlivní tvůrčí proces. Ale hodně záleží i na cviku a samotné zručnosti autora. Potom je vhodné si polotovary sestavit, jak k sobě budou pasovat. Na takto předsestavené šperky začneme nanášet pomocí štětce, poklepu a dofukování materiály v práškové formě.

další nanášení materiálu a postupné zalešťování
začišťění okrajů
zatření engobou
leštění dlátem
po vyvrtání děr následné sušení
po vypálení sestavení do konečného celku
další možné kombinace šperků

Každá vrstva se musí, alespoň částečně zaleštit. Tato část výroby vyžaduje nejvyšší míru autorovy invence. Do vrchní vrstvy se dá zaleštit transparentní glazura. Pokud ji již materiály neobsahují. V některých substancích, ale bohužel nesedí a tak se takové kousky přeglazovávají, až nakonec. Jakmile uznáme, že povrch je hotov, je potřeba začistit boky, nejlépe je zatřít, nějakým slaďovacím materiálem a pak začistit. Většinou, neboť neustále pracujeme s materiálem v koženém stavu, stačí zatáhnout vlhkým prstem. Potom necháme schnout. Ale jen přiměřeně. Před úplným seschnutím je ještě potřeba vyvrtat otvory, pro sestavovací komponenty. Je třeba vystihnout moment, kdy je hmota ještě měkká, aby se lehko ručně vrtala, ale už dost suchá na to, aby se nelepila. Není od věci si vrtáček (co nejmenší průměr) omotat páskou.

Větší průměr dříku se nejenom lépe drží, ale ani nedělá tak rychle mozoly. Zajímavým a rychlým řešením, je užití vrtačky. Čím má více možností pomalých rychlostí, tím lépe. V další fázi naskládáme výrobky na sušení. Pokud máte box, stačí to už sušit na plátech v boxu.

box na vypalování.

Vždy je lepší, pokud jsou vroubkované a umožňují lepší proudění, ale u takto malých předmětů se nic moc nepokazí, ani na hladkých. Navíc v boxu ušetříte spoustu místa. Jak při sušení, tak i při pálení v peci. Teď záleží na další technologii. Buď se kousky přežahnou, naglazují a znovu vypálí, nebo jen vypálí na hotovo. Pro tuto metodu je lepší, dát si více práce se sladěním materiálů a pálit jednožárově. I z důvodu mnohokusovosti jednotlivých šperků a jejich seskládávání. Touto operací, tedy, jak zboží vybereme z pece, končí keramická část. Ostatní operace již obstarávají dráteníci a jiná řemesla. Většinou se hodí nakoupit si komponenty a šperk doskládat jako stavebnici.

Takováto technologie výroby šperků je vhodná jen pro originály. Ač se to nezdá, je dosti pracná a pokud se zkazí jeden kousíček, je zkaženo vlastně celé dílko. Dodělání některých kousků je složitější, než udělat celý kus znovu. Nikdy si totiž nemůžete pamatovat, ale ani změřit, kolik se tam naneslo materiálu. Musíme si totiž uvědomit, že v surovém stavu se materiály tváří, tedy vypadají, jinak, než po výpalu. To se týká struktury, ale i barevnosti. Takový růžovoučký kobalt, je po výpalu sytě modrý! Originály tvořené touto technologií se uplatňují, nejen při výrobě šperků, ale celém keramickém odvětví. S oblibou se dělají neopakovatelné povrchy například na různé kachle.

Ale to zas až příště.

nebo koukněte do knihy:
http://www.artkeramika.cz/index.php?akce=show&shop_id=92&node=2

Pokud jste se inspirovali, tak nás neváhejte kontaktovat. Potřebné propriety na výrobu keramiky za nejlepší ceny, pořídíte v našem

e-shopu:

http://www.artkeramika.cz/index.php?node=5

Navíc tak nákupem podpoříte i existenci a rozvoj tohoto webu.





Artkeramika internetový obchod
Nový komentář
Zpracovávám...

Odesláním komentáře souhlasíte s pravidly diskuze.

Diskuse je zatím prázdná.
ARTkeramika Tomáš Macek Eshop
Artkeramika internetový obchod