Aktuality

13. 10. 2017

anagama

Kdo by se chtěl přičinit při stavbě cca 7 m3  anagamy, tak má možnost o víkendu 14-15.10.2017 u Petra Schandla

6. 6. 2017

Zaměstnání keramikem

Zaměstnání keramikem

"Hledám místo sebe osobu na místo...

Bůh keramiky

Seladonové glazury

Karel Žila

Seladonové glazury

Mezi porcelánovými výrobky dovezenými do Evropy byly i kusy na jejichž povrchu byla zvláštní bledě zelená glazura. Nazývá se seladonová glazura a byla v domovské Číně známa již o dobrých 1 500 let dříve.

Objevuje se už na výrobcích z tzv. protoporcelánu, tedy už v 5. století př. n. I. Seladonové polevy se vždy cenily poměrně vysoko a vyjadřovaly vysoké estetické cítění jak výrobců, tak majitelů. Postupem času se výroba porcelánu opatřeného seladonovými glazurami omezovala na úkor poměrně zdobnějších dekorací.

Výroba exkluzivního porcelánu se začala spíše řídit pokleslejším vkusem evropských monarchů a stále bohatších čínských úředníků. Střízlivý vybraný vkus však naštěstí zůstal zachován díky sousedním Korejcům. Korea jako země „ve stínu" velké Číny naštěstí netrpěla nešvary „říše středu", jak se Čína ve své sebestřednosti nazývala. Korejci, jimž byla jakási střídmá nadčasová elegance daleko vlastnější než nezdravá přezdobenost, využili seladonových polev jednak k dotažení tvarově čistých výrobků a také rovněž k zvýraznění jemných reliéfních dekorů.

Dalo by se říci, že seladony jsou pro korejskou • keramiku více než typické. Navíc se neomezily na jejich použití pouze v porcelánu. Právě daleko významnější a četnější je použití ve spojení s kameninou, neboť seladonová glazura je v podstatě transparentní a na tmavších střepech dává široké spektrum odstínů zelené. V extrémních případech pak může jít až o olivově hnědý odstín. Poznat pak, že jde skutečně o seladon vyžaduje jistou dávku zkušeností a znalostí i možnost konfrontace.

Podstata seladonové glazury je velmi jednoduchá. Do živcového základu přidáme 0,5 - 2 % oxidu železa. K objevu došlo zřejmě už v počátcích vývoje živcových glazur. K mletému živci se běžně přidávalo určité množství jílu pro lepší přilnavost k povrchu výrobku během glazování. Požadované množství železa se tak dostalo do vsázky touto cestou, tedy prostřednictvím železitého jílu. Druhou podmínkou vzniku pověstné barvy pak bylo redukční prostředí během výpalu. Efektu změny barvy železa se využívá při výpalu porcelánu dodnes při „vyčištění "od nežádoucího žlutého až hnědého zabarvení. Teploty výpalu se pohybují, jak už z textu vyplývá, poměrně vysoko, většinou od 1 250°C u kameniny až po 1 400°C u porcelánu.

Logicky se odvíjí od tavitelnosti použitých živců. Seladony jsou, jak už bylo zmíněno, transparentní a jejich odstín je tak určen barvou podkladu, tedy střepu. Krycí seladony jsou velkou výjimkou. Jde zpravidla o náhodný efekt způsobený množstvím drobných bublinek zatavených ve sklovině. Může to být způsobeno například nežádoucím množstvím fluoru v glazuře. Pokoušet se zneprůhlednit seladony pomocí kaliv je zbytečné, protože kupříkladu přídavek zirkonu vede ke vzniku šedých odstínů. Seladonové glazury jsou dodnes doménou hrnčířů z dálného východu. Jak se zdá, tradice, vkus a estetické cítění s tím souvisejí rovněž.

http://www.karelzila.cz/

Seladonové glazury by byly velmi vhodné při používání Reliéfní dekorace.

http://www.artkeramika.cz/relyef-dekoracni-nastroje





Artkeramika internetový obchod
Nový komentář
Zpracovávám...

Odesláním komentáře souhlasíte s pravidly diskuze.

Diskuse je zatím prázdná.
ARTkeramika Tomáš Macek Eshop
Artkeramika internetový obchod