Postup výroby nádoby s Rélyéfním dekorem

Výroba keramické doplňkové nádoby s Rélyéfem.

Keramika je životní postoj. Je to řemeslo. Všichni nechtějí proniknout do hloubi hrnčířovy duše, ovšem každý ve svém nitru chce být mistrem.

Značky RÉLYÉF a ARTkeramika spojily své snažení a připravily krátký návod právě pro začínající mistry.

V zahradním světě se snoubí kvalitní technologické vlastnosti keramických materiálů s technickými detaily, které vyhovují kvalitnějšímu pěstování rostlin. Královskou disciplínou jsou bonsaje.

K bonsai patří povětšinou i doplňková rostlina. A právě pro ni si můžeme vytvořit vhodnou nádobu.

( Jedná se o trošku jednodušší disciplínu, než tvorba samotných bonsai misek, neb tu není tolik striktních pravidel. Navíc nejdůležitější na této práci je samotná radost a poznání s prací spojené...)

Pomůcky

Pro její vytvoření nepotřebujeme žádné složité vybavení. Postačí plastová miska požadovaného tvaru, kousek plátna nebo igelitu, razidla rélyéf a samozřejmě keramická hlína.

Tvarujeme

Nejprve keramickou hmotu důkladně propracujeme. Hnětením sjednotíme hustotu a tuhost materiálu. Pak si z hmoty vyválíme plát nebo jen tak v ruce vymačkáme tlustší „placku“ o velikosti dvou dlaní. Misku zabalíme do plátna a takto připravené „kopyto“ obalíme hlínou. Povrch natlučeme rukou a uhladíme pro další dekorování razidly rélyéf, případně klacíkem nebo hranou destičky vytvoříme strukturu jako na obrázku.

Dekorujeme

Můžeme použít i různé hmoty pro docílení větší barevnosti a proměnlivosti misky. Pro dekorační pásek zvolíme právě odlišný odstín hlíny. Nejprve si jej vyválíme na stole a otiskneme požadovaný dekor (Reliéfní kolečko rélyéf RK-V01-013-P).

Mírně zavadlý pásek přilepíme na tělo nádoby. Před přilepením šlikrem je vhodné místo pod páskem zdrsnit. Můžeme použít vhodné rélyéfní kolečko (RK-C01-010-P nebo RK-V01-010-P) případně cidlinu s hroty. Pracnější, ale použitelné je i šrafování provedené nožem.

Po přichycení a rozvrhnutí pásku po těle nádoby pásek jemně dotlačíme, nejlépe přes houbičku, abychom neponičili dekor. Dosáhneme tak spojení obou stěn a vymačkáme přebytečný šlikr a vzduchové bubliny.

Následně zaretušujeme přechody pásku k nádobě. Nádoba tak získá čistý a řemeslný výraz.

Ještě nohy

Po zavadnutí, při správné kožovitosti střepu, přilepíme nádobě nožky. Také nesmíme nádobu ochudit o velký odtokový otvor a otvory pro vázací dráty. Bez nich by se špatně zabydlela a ještě hůře tvarovala rostlina.

Tím jsme v podstatě přešli do fáze sušení. To je mezistupeň, kdy živly v keramice mění své pozice.

Voda odchází za pomoci větru – vzduchu a připravuje se na výpal, kdy se vlády ujme oheň.

Před naložením do pece nesmíme zapomenout vyjmout z naší nové keramické misky plastové kopyto a jeho plátěný obal. ( Nejlépe vyjmout ihned po zavadnutí a stabilizaci tvaru.)

Nějak takto se můžete vydat na cestu zrodu keramiky. Možností je tolik, kolik lidí se na cestu vydá. Každý bude mít ten svůj kus originality.

A pro toto kouzlo a tuto hodnotu je opravdová, řemeslná keramika věčná….





Artkeramika internetový obchod
Nový komentář
Zpracovávám...

Odesláním komentáře souhlasíte s pravidly diskuze.

Diskuse je zatím prázdná.
ARTkeramika Tomáš Macek Eshop
Artkeramika internetový obchod