Popelová miska

Popelová miska

V keramice jsou mnohá zajímavá zákoutí. Porozumět všem, nebo i je jen poznat, není v silách jednotlivce.

Proto bych se zaměřil spíše jen na Studiové keramiky a jejich práci.

Jedná se o tvorbu spíše kusovou. Maximálně maloseriovou.

Ovšem to zajímavější je většinou tvořeno pod křídly vyšší moci.

Přesněji díky silám přírody. Jen země, voda, vzduch a oheň jsou těmi opravdovými mistry.

Avšak netřeba vše nechávat jen na nich.

Keramik a potažmo hrnčíř, má nepřebernou paletu možností, jak se vyjádřit a kde ony mistry poprosit o pomoc.

Může jim trpělivě a s pokorou chystat materiál s duší tovaryše a společně se těšit a radovat z dění.

Studioví keramici se tak velmi často realizují ve velmi zajímavých disciplínách.

Kvůli jisté skupinové uzavřenosti, disciplínách pro širší společnost dosti nepochopitelných.

Jednou z nich je tvorba vlastních glzur. To by nebylo ale až tak zvláštní.

Jenže glazury mají svůj labyrint typů. A právě v jednom z oněch zákoutí se nacházejí glazury na vysoký výpal, jejichž hlavní součástí je popel.

Takzvané popelovky.

Jejich známým zástupcem jsou glazury zvané NUKA. Jedná se o směs popela, živce a křemene. Popelu bývá velké množství. Většinou hodně přesahující hodnotu 50%.

http://www.artkeramika.cz/popelovka-v-elektrice-aneb-dubova-nuka-glazura-na-keramiku

Jindy se jedná o značné množství popela v nějaké jiné směsi.

Některé popely dokáží vytvořit glazuru samy o sobě. Toho se využívá převážně v pecích otápěných dřevem. Popelový nálet je v některých odvětvích velmi ceněn.

(Mezi ty nejznámější patří čajová a bonsai keramika. Ale i ikebana či mnohé zahradní doplňky)

I samotné nanášení glazury má svá specifika. Pomineme – li nálet popela, což obnáší jistou zručnost při přikládání do pece, ale i při naložení zboží. Dokonce i konstrukce pece a další faktory ovlivňují zdárný výsledek.

Popel lze i nanášet na jiné glazury. Osobně se mi líbily i kombinace se šlemy a nebo živcovými glazurami.

Absolutním úletem se mi jeví deformace tvaru pouze pomocí glazury. Především pro naplnění mnohých filosoficky podložených požadavků na finální výraz výtvoru.

Ať už se jedná o pálení nádoby dnem vzhůru. Čímž se vytvoří „stojící kapky“ a rozvrásní horní hranu nádoby jako pohoří a nebo naopak se nádoba vypodloží tak, aby stok a tak vzniknuvší kapka se zastavila na místě požadovaného zájmu.

Každopádně si myslím, že je potřeba nastínit potenciálním zákazníkům alespoň záměr, s jakým byl předmět vytvořen. Neb jen tak bude tento záměr lépe chápán.

Že by byl pochopen, v to nedoufám.

Ale přesto mne velmi baví…

více posuďte sami a nebojte se přidat Vaše zkušenosti…..

Ve videu je nádoba, jejíž povrch je velmi ovlivněn značným přídavkem popela….

http://www.artkeramika.cz/prace-s-popelovymi-glazurami-v-keramice





Artkeramika internetový obchod
Nový komentář
Zpracovávám...

Odesláním komentáře souhlasíte s pravidly diskuze.

Diskuse je zatím prázdná.
ARTkeramika Tomáš Macek Eshop
Artkeramika internetový obchod