Nové výzvy, příležitosti a rozpaky v keramických materiálech

Nové výzvy, příležitosti a rozpaky

Nabídka materiálů, která je dnes keramikům k dispozici, ještě nikdy nebyla tak široká. Výběr hlín, glazur, engob a barev pro všechny ohně teď sice dosahuje úrovně nejvyspělejších trhů, přináší ale nová dilemata. Každý ví, že už prvá volba, tedy rozhodnutí, po které hlíně sáhnu, předznamená užitkové vlastnosti hotového výrobku. Jeho charakter pak zpravidla dotvoří dekorační materiál...

A teď babo raď, jestli být autentický a vzít za vděk vyzkoušenou červenicí, kterou oglazuji něčím z palety roudnických "pédéček" a dozdobím osvědčenou majolikovou barvou. Případně zda se zkusím zorientovat v hromadě novinek a násedně svou produkci zpestřím něčím, co tu ještě nebylo. Krom neustále zušlechťovaných klasických materiálů (bělejší střep, sytější a odolnější barva...) zde nalezneme věci opravdu dříve netušené. Netvrdím, že zásadně lepší, v každém případě však fungující a zajímavé.

Jedna skupina novot je hlavně o příjemných vychytávkách typu podglazurní tužka, voskovka či obtisk, vše pro dvoužárovou dekoraci a pravověrně keramický výsledek. Nefalšovaným a plnohodnotným novým materiálem, který se v letošním roce perfektně ujal, se stal třeba porcelán Blackman prodávaný jako plastická hmota i licí břečka.

A druhá se skládá z materiálů, které mají za úkol tvářit se jako něco jiného. Třeba jako kov (smolná čerň, stříbno, zlatobronz, měď...), mramor, pískovec, korek, perleť. Do kolekce takových fíglů teď přibyla keramická hmota GuSton 373, která je pod transparentem skoro jako z leštěné oceli. A bez transparentu drsná, světle šedivá s kousíčky lesklé "slídy". Prostě antracitová. Ač černá, jemně šamotovaná, není převážně barvena burelem (používá i pigment na jiném základě), takže s glazurou nezpuchýřuje ani při teplotách hodně nad 1 200 °C.

Hlín s vysokým obsahem kaolinu, díky němuž je lze považovat za porcelán, tedy hmot, které dosahují očekávaného výsledku (slinutost, bělost a částečná transparentnost) je teď v nabídce celkem dost. Vysoký obsah taviv umožňuje nižší výpaly při zachování požadovaných vlastností. Ukázkovým porcelánem s úplně malým kompromisem je plastický GuSton 1100... Žádný podvod na zákazníka, prostě bílý, odolný, neprůlinčivý střep, který unese každý dekor, tedy jak keramický, tak dříve vyhrazený jen porcelánu. Takže co je špatně?

Materiál, který bude ve finále simulovat jiný povrch než krásně čistě glazovaný střep, nemá nic předstírat. Jeho posláním je prostě propůjčit keramickému výrobku atraktivitu. Vyvolat otázky, jak autor technologicky i výtvarně postupoval, čím zdobil a kde pálil…

Připomínám, že poskytujeme servis výtvarníkům, kteří pracují v podmínkách keramických dílen, kde nemohou fungovat úplně všechny technologie. Výrobci stavební keramiky dnes umí jednožárem, případně aplikací cestou velkoplošného tisku dosahovat dokonalého zdání povrchu dřeva. Pak jsou dlaždice a obkladačka k nerozeznání od fošny. Takový efekt jsme dosud dokázali jen s použitím barev a listrů pro třetí výpal. Iluze nebyla tak dokonalá, výrobek se musel vícekrát pálit a ještě z pece valila ředidla s charakteristickým zápachem. Takže zase žádná prohra, naopak jiné, překvapivé možnosti.

Více příležitostí k zavedení novinek dávají přeci jen zušlechtěné materiály, jejichž vlastnosti jsou všeobecně známy a které zlepšují komfort aplikace a přinášejí technologické výhody. Třeba právě výše zmíněné podglazurní tužky, obtisky i voskovky už jsme do prodeje celkem úspěšně zavedli. Máme kladné reakce zákazníků, že mohou konečně kreslit (nikolv malovat), šrafovat, stínovat, vystřihovat předtištěné motivy, dekorovat obrazci a mozaikami. Objevili tak novou techniku zdobení suchou cestou. Použití tužky se předpokládá na přežahnutý střep, voskovku mohu vzít jak před přežahem, kde vosk vyhoří a zůstane čára ve stopě, tak i na střep a přeglazovat transparentem. Glazura se pak v dráze tahu voskovky mírně rozestoupí a dekor bude plastičtější...

Jestliže se v naší nabídce objeví nový dekorační materiál, bývá zpravidla určen přednostně ke kombinaci a měkkými střepy. Nižší teploty, k nimž se pórovina z principu pálí, jsou pro finální barvu, vyvolání efektu (je-li přítomen) a lesk dobrým předpokladem úspěchu. Glazur pro teploty 1 000 - 1 100 (1 020 - 1 080) °C je stále ještě převaha. Nyní však očekáváme novou kolekci WELTE pro teploty 1 130 - 1 170 °C, tedy rozmezí, které bylo dosud vyhrazeno jen řadě A 1 100 v programu Carl Jager. Uplatňění dekoračních technik, které fungují při nižších teplotách, je v podmínkách kameniny náročnější. Avšak také s hodnotnějším, prodatelnějším výsledkem. Nové glazury WELTE už avizujeme delší dobu, teď však prý už určitě brzy budou. Slib, který jsme dostali od výrobce, tak mohu s čistým svědomím tlumočit našim zákazníkům.

A přidat přání pevného zdraví, keramických úspěchů a vůbec všeho nejlepšího v roce 2 018.

Budeme rádi, když nadále budete obstarávat klasické i nové materiály v našem Keramickém centru. Objednávat přes e-shop je určitě fajn, nicméně jednou za čas navštívit  některou naši prodejnu a zorientovat se v aktuální nabídce bývá přínosné. Stavte se, budete vítáni.

Martin B ü ch l e r a kolektiv Keramického centra.

hlína GuS 373 s transparentem hlína GuS 373 glazura WELTE KGE 150 korková KGE 209 mramor KGE 227 bronzová KGE 235 zlatohnědá

glazura 2218 BSZ zlatobronz BSZ 2225 červenozlatá

glazura BSZ 445 písková matná Porcelán Blackman





Artkeramika internetový obchod
Nový komentář
Zpracovávám...

Odesláním komentáře souhlasíte s pravidly diskuze.

macek@artkeramika.cz
07. 12. 2017 17:35:00

Pěkná nabídka. Od dob kdy jsem poprvé vzal keramiku na vědomí je to o několik světelných let bohatší. Stejně tak servis a množství pecí a strojů, vybavení co nabízíme... jen mi nějak chybí přímá úměra k rostoucímu počtu keramických studií a ateliérů, které by byly více vidět?
KAždopádně věřím že brzy budou výsledky i veřejně vidět. Protože snadnost, přístupnost a možnosti jsou především pro začátečníky astronomicky pestřejší.

ARTkeramika Tomáš Macek Eshop
Artkeramika internetový obchod