Keramický tácek z plátu s Rélyéfem

Keramický tácek z plátu

Přibližně před půl rokem jsme na trh uvedli první dekorační nástroje na keramiku, pod značkou rélyéf. Jakožto takoví virtuální rodiče projektu bychom se měli více ujmout i výchovy toho mladého „děcka“: prvně jsme vybrousili tvary a úhly, změnili náběhové hrany a pohráli si i s barevností a jménem na kabátku.

(Válcovačka)

Na řadu přichází vědy společenské a chování

Aby se naše nástroje mohly plnohodnotně zařadit do keramické rodiny, museli jsme k samotnému fyzickému razidlu dodat i návod. Nemám na mysli ten „zábavný“, povinný papírek, kterým jsme naplnili literu zákona a pomocí piktogramů se pokusili pootevřít „dítěti“ dveře do světa.

Mám na mysli přidanou hodnotu, kterou by měl každý správný výrobce i obchodník dodat spolu s výrobkem. Je to „kuchařka“. Je to inspirace. Je to servis.

Příprava

Nachystáme si razidla a vybereme vhodný dekor. Velká část razidel a koleček se dá elegantně kombinovat, stačí trocha fantazie.

Keramickou hmotu (jako vždy) důkladně propracujeme, aby v ní nebyly vzduchové bubliny a hlavně, aby byla celá masa stejnoměrně hutná (homogenní). Využijeme všech grifů, včetně rázového faktoru (pozor na úlek domácího zvířectva a sousedů ;) nebo úderů plácadel. Samozřejmě nejpohodlnější výroba plátu je za pomocí válcovací stolice. (což nevylučuje použití rázové síly)

Obracení plátu chce také trochu cviku. Zvláště pokud nabude na větších rozměrech. Použitím podložky (textilie,silnější igelit, noviny,…) zamezíme přilepení hlíny ke stolu, jejímu trhání a tedy zbytečnému a nežádoucímu zásahu do tvaru. Nezapomeňte, že hlína má paměť, ale je velmi tvárná a při správně zvolené komunikaci umí i poslouchat.

Pro styl dekoru je potřeba upravit povrch plátu. Naše kolečka nejsou savá, zato jsou přesná a relativně tvrdá. Jsou to nástroje určené pro dekoraci keramiky, takže mají tomu uzpůsobený tvar.

Ale ani sebelepší tvar není všeřešící.

Dnes nastíním některé možnosti a příště další (těšte se na radu, jak vyřešit lepení mokré hlíny na nástroj. ...a nebo to víte?).

Dnes chceme ostrý a přesný okraj dekoru, takže potřebujeme plochu co nejpevnější. Můžeme ji utáhnout (nejlépe cidlinou), lze ji i vyleštit (například lžící). Záleží, jestli chceme plochu co nejrovnější nebo postačí jen utažená – každá technika má svá specifika a přináší odlišné výsledky.

Další možností je povrch vysušit. Můžeme použít savý papír nebo teplý vzduch. Vysoušeč vlasů (fén), elektrická horkovzdušná pistole nebo i hořák jsou v dílně jistě častými pomocníky.

Měření a řezání

Dekorovat se dá v přesných úsečkách dle vodítek nebo volně „od ruky“.

Vyzdobený plát naformátujeme na požadovaný tvar. K tomu můžeme použít všelijaké formy a pomůcky. Od plastových kopyt, sádrových forem, až po nejrozličnější přírodní materiály, jakými jsou například kameny či dřeva a kůry.

Jako formovací pomocník se mi osvědčily houbičky různých velikostí a gramáží, molitany nebo textilie.

Začištění

Následující fází je začištění celého výrobku a retuš defektů. Postupů a možností je nekonečno.

Nejsnazší je v této formě už jen sušit a následně přežahnout. Každopádně je potřeba respektovat dané tvarové možnosti. Miska může být vzdušná, pak je ale potřeba volné konce rovnoměrně vypodložit, aby „neplavala“ (to platí i pro přežah). Nebo ji naopak nechat, ať se přirozeně žárem ohne. Podle vlastností materiálů a tvaru tak můžeme docílit zajímavých křivek nádoby. Velké přesahy se mohou prohnout klidně až k zemi, a přesto nemusí prasknout. (I prohnutí se dá zdárně ovlivnit vhodným vypodložením)

Vždy je ale dobré dopředu zjistit možnosti materiálu, aby nás po otevření pece čekala jen příjemná překvapení.

Podělte se!

Doporučuji použít například shino glazury na kameninu a výpal v redukčním prostředí. Navíc nanášet na syrový střep a pálit jednožárem. Glazuru na Rélyéfem ztvárněný povrch nanést stříkáním, aby se povrch dekoru nenarušil. Vynikne tak plasticita dekoru a přírodní vzhled výtvoru.

A nebo raději dejte vědět, jak jste to udělali vy. Těšíme se na vaše postřehy, připomínky a výtvory.

(Jednožár, kamenina ze směsi Dorda /Waller, glazura shino MD, stříkání, plyn pec 111, 1300°C)

(Bonusová rada na závěr….velké věci podložte tak, aby mohly v peci „klouzat“)

A tady ještě pár obrázků v pohybu.......





Artkeramika internetový obchod
Nový komentář
Zpracovávám...

Odesláním komentáře souhlasíte s pravidly diskuze.

Diskuse je zatím prázdná.
ARTkeramika Tomáš Macek Eshop
Artkeramika internetový obchod