Keramické dekorační barvy

Keramické dekorační barvy do syrové glazury a pod transparent, jejich nabídka a způsob použití

Prezentační článek v Artkeramice z 28. března letošního roku zhruba mapoval český trh s glazurami a okrajově se dotkl i nabídky dalších materiálů pro zdobení přežahlého střepu. Protože technik dekorace keramických výrobků je spousta, zkusme si připomenout, jaké jsou nejobvyklejší.

http://www.artkeramika.cz/prodej-dekoracnich-materialu-keramicke-glazury-od-sudu-k-lahvickam

Tentokrát se vyhneme běžnému zdobení, tedy malování glazurami, jejich vzájemnými kombinacemi, případně vykrývání… Jedná se o nejrozšířenější techniku, která vyžaduje znalost vlastností střepu a chování jednotlivých glazur. Přináší uspokojení z výsledku ověřeného praxí a také mnohá překvapení. Hrozí nedokonalostmi povrchu, chybami při ohraničování dekoru a je citlivá na volbu vypalovací teploty. Rizikovými faktory jsou také nevhodná volba glazur či hustota suspenze (síla nánosu), které se mohou projevit třeba výskytem puchýřů. Řešením je výběr z nabídky hotových tekutých glazur třeba řady SG z kolekce Chrysanthos, které se snadno aplikují přímo na střep i do zavadnuté bílé…

Když se zákazník ztrácí v nabídce dekoračních barev, uplatňujeme jednoduché schéma k jeho uvedení do obrazu. Kolikrát pálíš?

Pokud jen jednou, pak si umím představit zatření některých základních surovin do reliéfu polotovaru. Burel , fepren a další oxidy (chromu, titanu, mědi, kobaltu…). Nikdy neopomenu zdůraznit, že technika zdobení koženého střepu má hodně úskalí.

- Choulostivá manipulace s nepřežahlým ( koženým) předmětem

- Omezené užitkové vlastnosti hotového výrobku

- Dopad na životní prostředí (vymývání přebytečného materiálu, likvidace zbylé suspenze)

  • Zdravotní závadnost některých základních surovin (styk s potravinami, manipulace jen s ochrannými pomůckami / rukavice, respirátor…)

Motivací bývá rychlost a tak lze důvody pochopitelně zlehčit.. Vždyť během letních kurzů je nedostatek času a přece stačí dekor zafixovat jedním ohněm. Z misky se sice nenapiješ, ale je pěkná, rustikální, prostě autenticky hliněná jako nález ze středověkých vykopávek. A lektoři snadno přesvědčí svoje dětské klienty, aby při aplikaci surovin nejedli, nepili ani nekouřili. Stejně však v takovém případě navádíme naše zákazníky spíše k regálům s engobami… Jsou totiž stále oblíbenější pro svou jednoduchost, komfort, odolnost a bezproblémové chování při nanášení i ve výsledku. Odpustí chyby a lze je spojovat (téměř) s každou hlínou v (téměř) jakémkoliv stádiu vadnutí . Zkušení keramici vědí - nejlepší je engobovat na kožený polotovar po několika dnech sušení…. Kvůli požadavkům na pestrost odstínů někteří výrobci své kolekce zdokonalují až tak, že se vytrácí prapůvodní poslání. Engoby mají být ze své podstaty rustikální, zemité, vždyť se jedná o barevné hlinky, takzvaná nástřepí… Dříve se jednalo o nejlevnější materiál a mnohdy také způsob, jak zušlechtit a do výrobního procesu vrátit odpad. Široké nabídce pastovaných a práškových engob se budeme věnovat ještě jindy, kdy si zas dovolím připomenout, co jsou vlastně zač a proč je máme mít rádi.

Pokud pálíme dvakrát, pak máme příjemné dilema, zda aplikovat barvu buď pod transparentní glazuru, nebo do syrové (nejčastěji bílé) glazury. Ano, právě volba způsobu nanesení barvy na střep rozhoduje, zda se bude jednat o podglazurní či doglazurní dekor. Tady je nabídka materiálů absolutně nejširší.

- Keramické barvy řady KD od WELTE jsou vhodné jak pod transparent, tak i do syrové glazury.

Jsou určeny zejména pro majoliku, mohou se však použít i k jiným dekoračním technikám. Keramici je chválí za schopnost vtavit se do glazury, se kterou jsou kombinovány. Vzniká spojení materiálů v zásadě neznatelné, hladké, bez vyvření a následných bublin či puchýřů. Keramické barvy totiž krom pigmentů obsahují tavivo, které má stejný základ jako glazura.

Barvy KD od WELTE se natírají štětcem, tupují houbičkou, případně se mohou prostřednictvím vhodně naředěné suspenze stříkat rovnou na střep. Garantovaných výsledků však docílíme, budeme-li je používat v souladu se záměrem výrobce, tedy k malování… Kolekce barev WELTE řady KD obsahuje skoro čtyřicet odstínů, které jsou k dispozici v práškovém stavu. Máme je rozváženy v kilogramových sáčcích, 100 g dózách a 5 g kalíškách, jimiž se kompletují oblíbené “vodovky“. Z nabídky vyčnívá (doslova) jediná reliéfní barva KD 48 bílá, transparentní KD 32, která slouží jako tavivo pro přípravu vlastních barev z pigmentů, a pak řada populárních položek sytých odstínů. Nejžádanější jsou KD 7 tyrkys, KD 11 tmavá zelená, KD 19 koňaková, KD 26 višňová, KD 28 oranžovožlutá, KD 50 červená a KD 51 kobaltově modrá…

“Kádéčka“, jak je naši zákazníci často nazývají, se pálí v širokém rozmezí, volba teploty záleží na nosné glazuře. Výrobce uvádí schopnost vtavit se a vybarvit už od 950 °C (fajans), běžné je použití i na kameninu v oblasti nad 1 200 °C. Dlouholetou praxí je ověřené zdobení do zirkonových bílých glazur řady PW (AS) a lesklých KGG od WELTE. Barvy KD však mohou vytvářet i matný dekor. Přijmou totiž povrchové vlastnosti glazury.

  • Alternativou práškových barev KD jsou tekuté KD F, které se prodávají po 20 ml lahvičkách. Krom vody obsahují i médium, jež usnadňuje tah štětce po přežahlém střepu i zavadnuté vrstvě glazury. Nabízíme je také jako sadu QuatroColor (18 ks).

  • Setkali jste se už někdy s podglazurními obtisky? Myslíme si, že jsme do Česka přinesli úplnou novinku, když jsme teď začali nabízet archy s prvními motivy. Doporučujeme vyzkoušet a používat třeba jako mozaiku. Ve Středomoří se často setkáváme s rozsáhlými plochami domovních fasád zdobených různě intenzivní modří. Anebo jiný příklad - dodnes tolik ceněná ruční malba podglazurní modří (cibulákový porcelán). V obou případech lze dosáhnout srovnatelného efektu právě použitím podglazurního obtisku.

V případě třetího výpalu se (téměř) vždy jedná o naglazurní dekoraci. Připouští možnosti použití jak obtisků, tak i preparátů drahých kovů a barev pro teploty kolem 750 °C. Nalézáme se teď v oblasti finálního dozdobení už prakticky hotových výrobků. Keramik má přesně v hlavě, jak na výrobek přenese svůj výtvarný záměr. Může hodně zkazit a dost utratit a snad právě proto jsou dnes autorské věci po třetím výpalu na trhu tolik ceněné… O preparátech drahých kovů, obtiscích a barvách na vypálenou glazuru snad někdy příště.

Martin B ü ch l e r

 KeramikCZ

 www.keramik.cz





Artkeramika internetový obchod
Nový komentář
Zpracovávám...

Odesláním komentáře souhlasíte s pravidly diskuze.

Diskuse je zatím prázdná.
ARTkeramika Tomáš Macek Eshop
Artkeramika internetový obchod