Aktuality

13. 10. 2017

anagama

Kdo by se chtěl přičinit při stavbě cca 7 m3  anagamy, tak má možnost o víkendu 14-15.10.2017 u Petra Schandla

6. 6. 2017

Zaměstnání keramikem

Zaměstnání keramikem

"Hledám místo sebe osobu na místo...

Bůh keramiky

Keramická Intarzie s Rélyéfy

Intarzie

Tato řemeslná technika je založena na principu vkládání materiálů.

V keramice je to na první pohled trošku jednodušší, neb se materiál vkládá v plastickém stavu.

Na druhou stranu je potřeba být velice opatrný, aby nedošlo k porušení vzoru připraveného pro vkládaný materiál. Tím by se narušila ostrost výrazu. Intarzovaný dekor by neměl tak ostré kontury, což by u některých přesných a geometrických dekorů bylo nežádoucí.

Přece jen prvotní intarzii vnímáme v oblasti nábytkářské a dřevařské. Dýhy a vkládaná dřeva, stejně jak následné materiály byly přesně řezány a zabrušovány. Ať už se jedná o kosti, slonovinu, perleť či mnohé kovy.

Avšak keramika má svůj svět i svá pravidla. Techniky jsou jistou inspirací. Každopádně tvorba jednotlivce, jakožto i jeho výraz je dílem originálu. Filosofický přístup k výtvarnu umožňuje nepřeberné variace výrazu. Takže nejen kombinování technik a materiálů si najde své příznivce, ale i své odpůrce.

http://www.artkeramika.cz/krabicky-a-dozy

Přesto jsme připravili malou inspiraci za použití nástrojů značky Rélyéf.cz

Postup může být následovný:

Vytvoříme základní tvar. Buďto točením a nebo modelováním. Do takového polotovaru obtiskneme vzor z Rélyéfních razidel.

http://www.artkeramika.cz/relyef-dekoracni-nastroje

Pokud chceme mít dekor co nejostřejší, nejkontrastnější, můžeme si pomoci několika drobnými operacemi.

Jednak můžeme nástroj naolejovat, aby se zamezilo přilepení keramické hmoty k nástroji, nebo můžeme povrch výrobku osušit.

Ať už pomocí horkovzdušné pistole a nebo použitím plamene.

Jedná se o velmi jemné nuance v pevnosti materiálů a jejich vzájemné pevnosti.

Takto předpřipravený předmět vyplníme intarzním materiálem.

Doporučuji základ vytvořený z mateční hmoty a zabarven oxidy. Lze použít například hmotu Witgert č.11 a engoby společnosti witgert, dle požadované barevnosti.

Nebo si základní hmotu obarvit. Dle barvící schopnosti oxidu.

My jsme použili 5% oxidu do základní suroviny.

Suroviny jsme navážili v suchém stavu. Oxid jsme rozetřeli v třecích miskách a vmíchali do hlíny přivedené do kašovitého stavu. Směs jsme následně důkladně promíchali a začali v tenkých vrstvách vtírat do vyraženého dekoru.

Pomalé zasychání vrstev průběžně sjednocovalo viskozitu celého výtvoru.

Poslední vrstvy se vetřou pomocí cidliny. Jednak se povrch zpevní a odhalí případné defekty.

V této fázi výroby buďto necháme předmět zavadnout a nebo proces opět urychlíme pomocí teplého vzduchu či plamene.

Další operací je velmi citlivý ořez. Lze použít různé druhy nástrojů. Počínaje přetáčecími očky, noži, cidlinkami až po speciální plíškové čepele.

Prvně nahrubo odstraníme přebytečný materiál. Následně oškrabáváme vrstvičku materiálu po vrstvičce, až se dostaneme na úroveň nejostřejšího styku materiálů. V této fázi je dekor nejjasnější.

V tomto okamžiku můžeme nechat dekor vysušit, přežahnout a naglazovat.

Nebo jej můžeme naopak rozleštit. Tím získá velmi zastřený, až abstraktní výraz, ovšem vycházející z přesné pravidelnosti.

Vše je opět pouze na rozhodnutí samotného tvůrce.

V této chvíli už opravdu skoro finišujeme.

Přichází na řadu předposlední operace. Glazování.

Je potřeba vybírat v řadách transparentních a polotransparentních glazur.

My jsme zvolili kameninovou glazuru příbuznou seladonům.

Má mírný zelenkavý nádech, ovšem v silnějších vrstvách tvoří jemné krystalky až po úplné zakalení.

Protože jsme chtěli, aby miska vytvořila především testovací výpověď o možnostech výtvarného pojetí této rélyéfní techniky, nanesli jsme glazuru dosti nerovnoměrně.

Na jedné straně jsme dokonce z dekoru glazuru setřeli skoro až na dřeň.

Tím bude výpověď dostatečná a navíc se naplní i filosofie opravdové misky.

Neb je mnohem cennější miska s tváří.

Je potom jen a pouze na vlastníkovi misky, kterou stranu určí její tváří.

Poslední a pro mne nejoblíbenější operací tvorby je samotný výpal v keramické peci.

Tady jsme zvolili pec plynovou. Jednak se jedná o proces mnohem živější a hlavně tu do konečného výsledku ještě trošku promluví i sám mistr oheň.

Tak sami posuďte jak se povedlo a třebas i napište, jak to děláte Vy. A používáte nástroje od Rélyéf.cz?

http://www.artkeramika.cz/relyef-dekoracni-nastroje





Artkeramika internetový obchod
Nový komentář
Zpracovávám...

Odesláním komentáře souhlasíte s pravidly diskuze.

Diskuse je zatím prázdná.
ARTkeramika Tomáš Macek Eshop
Artkeramika internetový obchod