Keramická hlína Waller

Keramická hlína Waller

Jedná se o kameninu z převážně moravských zdrojů. Nejen co se týká autorů jejího sestavení, ale i výrobců a většího podílu surovin.

Osobně k ní mám tak trošku citový vztah. Jednak je to první kamenina co jsem kdy použil. A taky je to hmota, která mne provázela pěknou řádku let mýho hliněnýho snažení.

No a v neposlední řadě znám Tomáše Wallera a jeho keramickou rodinu včetně keramických přátel, kteří nejen že se značně podíleli na vzniku této směsi, ale také ji docela dost používají.

džbány z wallera

Díky Dáše jsem poprvé vyzkoušel kruh SHIMPO a Brent. A taky jsem se účastnil točení z našich kamenin ve větší váze. Když jsme to počítali, na kruhu bylo cca 100kg hlíny. Taky jsme to spolu sotva unesli.

džbány z wallera

Keramická Hmota Waller je vhodná i na výrobu keramiky RAKU.

Osobně jsem ji použil na černoraku 15, tedy raku pálené nad 1250°C a všechny kousky přežily.

Keramická hlína Waller je světlá. Přesto obsahuje příměsi železa, takže i v ohni má svou barevnost.

Mě připadá živá. Je pocitově písčitá. Má drobné ostřivo.

Docela dobře drží tvar. Vcelku snadno se sundává z kruhu. Uchacení se mi jeví naprosto v pohodě.

Vcelku dobře se z ní točí. Ovšem na rozdíl od mnou asi nejpoužívanější hmoty ROT, má úplně jiné chování i pocit. Po pár hodinách práce ale vcelku ochotně poslouchá.

Do teplot 1280°C úplně v pohodě, výš chce pomaleji, ale i 1350°C mi ve dřevě vydržela na pohodu.

Pro inspiraci přikládám pár obrázků, kde je hmota použita.

Je tedy patrné, že lze použít v kombinaci s mnohými glazurami, kde i po několika letech následného užívání nejeví známky závad.

Při použití různých technik i odlišných výpalů se dá dosáhnout vcelku zajímavé palety užití.

Snad je patrno, že více než z prodejního katalogu je potřeba čerpat ze samotného řemesla.

Nic v keramice nelze uspěchat. Ale lze mnohého dosáhnout. Chce to trpělivost a pokoru.

Tolik odpověď na dotazy typu proč to nevyšlo?

Je to přírodní materiál, využívá se při tvorbě přírodních procesů a živlů.

Zákony přírody nepřemůžeme. A neměli bychom je ani znásilňovat.

Měli bychom se jim snažit porozumět. A naši tvrorbu s nimi vyladit a harmonizovat.

Cest je spousty.

Momentálně připravujeme další ročník Černoraku 2016.

I tu tuto hmotu budeme používat.

Ovšem pokusíme se ji i přiblížit potřebám, pro vznik chawanu na Matchu.

Věřím, že toto konání některé z Vás osloví a přidáte se k poznávání dalších tajů keramického řemesla.

Nebo dokonce že by jste se podělili už o nabyté zkušenosti?

Co vy by jste přimíchali do takovéto keramické hmoty?

A nebo si myslíte , že by se o tom mluvit nemělo? A že si udržíme tajemnou českou kotlinu neznalosti?

chawan z Wallera

Přeji spoustu krásných zážitků, nejen s hlínou Waller.

větší věci z Wallera

zahradní keramika z wallera

hlína waller a zahrada

Hlína waller z ohně

waller chawan

yunomi z wallera a popelu

čajová miska z wallera

bonsai miska z wallera

hrnek

čajový set

světlo z wallera

bonsai

povrch

lampa

váza z wallera

A co si myslíte o Wallerovi vy?





Artkeramika internetový obchod
Nový komentář
Zpracovávám...

Odesláním komentáře souhlasíte s pravidly diskuze.

Bezin
21. 02. 2016 10:00:17

Ahoj.
Já přidával do hlíny malé procento znělce. Zajímavě může vypadat lávový popel a také Ilmenit.
V Dolních Kounicích jsem narazil na jemný písek nedaleko bývalé cihelny, který si "místní" berou místo štěrku do betonů. Udělal jsem vzorky v peci a vypadalo to zajímavě.
Když jsem pracoval v čajovně, sbíral jsem popel z "kokosáků" - uhlíků z vodních dýmek...
Myslím, že možností je spousta. Na loňských dnech čaje měl pěkné misky v Raku s okujema Bob Jakeš.

Tomáš Macek
21. 02. 2016 14:31:00

Bezva postřehy. Popely jsou skvělé, popravdě jsem je zatím používal jen v glazurách, ale proč ne do hlíny.? Stejně tak znělec. I okuje jsou skvělý materiál, například i komerčně vyráběná dordovka je obsahuje. škoda, že čeští výrobci hlín zatím ignorují poskytování technických listů k hmotám. Pro veškeré experimenty a sestavování by to bylo velkým přínosem. A mnozí by možná raději použili český materiál, kor když jsme země tak bohatá na keramické materiály.
A Bob je zajisté skvělý keramik. A na tyhle věci je radost kouknout. Ostatně většina těchto akcí by si zasloužila lepší propagaci.

Jura Lang
18. 02. 2016 12:59:56

Ahoj,
písek nebude nikdy na škodu.Používám ať už do hmoty či na povrch.Tradičně také přimíchávám železné,méně pak měděné okuje.
LA nechápu.Já se spíš snažím oživit právě to LA kombinací s něčím ,,špinavějším,,.
Říční jíl podle mého taky ne,asi bys to dost změkčil.Spíš použít to co zbude po přecezení třeba toho říčního jílu.
Klidný den.

Jura Lang
18. 02. 2016 13:13:55

Ještě k tomu použití písku,bo jiného ,,bince,,.Věci co by ho obsahovaly bych v peci radši podložil na wadding,kdyby něco vyvřelo z hmoty ven.

Tomáš Macek
18. 02. 2016 13:15:00

To přiměkčení jílem je myšleno záměrně, nyní chceme zkusit i nižší teploty za pomocí tradičních taviv. A LA právě kvůli své skoroporcelánové čistotě na dosažení nějakých efektů a přechodů. Třebas nedobře promíchat hmotu na modelovaném chawanu, ovšem pak mohou dělat problémy různé teplotní roztažnosti?

Tomáš Macek
18. 02. 2016 11:25:00

Uvažuji, že na černoraku 16 bych do týhle hlíny přimíchal něco na oživení? Nemáte někdo typ? A nebo co si myslíte o příměsi písku, hmoty La a nebo nějakého říčního jílu či písku, Nebo že by bentonit? A jaké množství? 20% ?

Viktor
19. 02. 2016 14:36:43

Tomáši, nejsem sice takový praktický znalec ale na bentonit radši pozor! To je koleda o problémy (praskání při sušení i výpalu, výtavky, bubliny...). Kdyžtak bentonitu jen málo, nedoporučuji přes 10 %, ale vlastně bych nečekal kromě zvýšení plasticity a "lepivosti" nějaké pozitivní posuny ve vlastnostech hmoty, spíše naopak...
O "říčním jílu" nevím vůbec nic, to bude asi směska všeho, pokaždé jiná, velmi nestandardní materiál, nejspíše bude mít celkem dost taviv; z každé řeky i místa jinak.

ARTkeramika Tomáš Macek Eshop
Artkeramika internetový obchod