Dodatky k pálení keramiky v pilinách

Už mnohokrát bylo řečeno, že co výpal, co člověk, to jiný zpúsob a styl. To je jistě velmi příjemné . Ovšem setkal jsem se s pár milnými informacemi a předsudky a tak se pokusím jen nastínit některé přehlížené skutky. Snad se do tohoto monologu zapojí i povolanější a podělí se o své názory. Vždyť jen konfrontace posouvají hranice? ne ?
Pro tento zpúsob výpalu lze opravdu zvolit nesčetně nádob. Ovšem pokud použijeme barel a to jedno jaké velikosti, měli bychom jej opatřit dirkami. Na počtu a velikosti záleží jen tolik, kolik chceme kyslíku :-)
Ovlivní to především sílu redukce. Myslím, že pálit v pilinách neznamená, vytáhnout zboží černé jak bota. Tím ovšem nechci zatracovat černé zboží, pokud je to záměr, proč ne. Ovšem pokud chceme spíše kouzlit s kouřovými a výparovými efekty, potom věřte, že dírky nebudou ki zahození.
Dno nádoby je dobré vystlat ložem z novin, nebo nějakého podobného materiálu.
Na něj dáme vrstvu pilin, hoblin či štěpú.
Potom vložíme první nádoby. Obsypáváme a prosypáváme dalším organickým materiálem. Nejčastěji pilinami.Ty múžeme proložit dalším materiálem podporujícím redukci. Múžeme přidat i další prostředky. Rúzné kúry, trávy, listy, skořápky.. atp. Také tento materiál lze obohatit o další prvky. Lze přidat třeba modrou skalici........ Takový materiál se hodí rozpustit a piliny atp. polít. Co nejblíže ke střepu, aby se do střepu dostalo co nejvíce výparú.
To múžeme zopakovat ve více patrech. Neměli bychom to ale zas přehánět. Prý 3-4 patra jsou maximum.
Vršek zaplníme silnější vrstvou pálícího materiálu. Neměli bychom materiál moc pěchovat, abychom nezamezili tahu v peci.
Zajímavé je, že údaje které se dají získat v literatuře nejsou nejspíš úplně přesné.
Pokud barel opatříte čidlem, zjistíte, že teplota nepřesáhne 1000C. Osobně jsem měl maximum na 898C
Dá se barel zaizolovat a tím zamezit jeho rychlému ochlazování. Dá se přivést vzduch pod barel, čím se ovlivní rychlost hoření. Dá se prostě všemožně kombinovat.
Jen pro upřesnění bych připomenul, že zprvu se rozdělá oheň na vrchu pece barelu. Topí se minimálně pár hodin. Topil jsem 4 hodiny. Pak se oheň přikryje víkem. Jak víko dosedne, je potřeba kontrolovat, aby to nechcíplo, ale pokud se topilo dostatečně dlouho a vzniklo tak dostatečné množství žhavýho, mělo by to klapnout. Barel prohořívá dalších 6 -12 hodin. Dost to záleží na velikosti.
Když jsem po 12 hodinách vyndával zboží, ještě v některých místech doutnalo a fest to pálilo.
Zboží je na sobě nasedáno, ale nemělo by být spečeno. I když jsem měl v barelu věci naglazovaný, nic se nepřipeklo. Popel vytvořil něco jako ochraný film.
Vypálit glazuru v pilinách je vcelku problém. Musí být na nízkou teplotu a peci se musí pomoci k většímu výkonu. Ovšem s vyšší teplotou se ztrácí onen charakteristický kouřový nádech. Snadnější je už vypálené glazury v pilinách jen zaredukovat. To se mi několikrát zdárně podařilo. Je to trošku blížící se výrobkúm ze sagaru. I obyčejná bílá glazura, dostane živější nádech.

Je jistě dosti dúležité, jaký použijete materiál. Pro metalické efekty se jistě mnohem více , než kamenina či červenice, hodí porcelán. Takže dobrý tah a napište, jak jste dopadli vy.





Artkeramika internetový obchod
Nový komentář
Zpracovávám...

Odesláním komentáře souhlasíte s pravidly diskuze.

Diskuse je zatím prázdná.
ARTkeramika Tomáš Macek Eshop
Artkeramika internetový obchod