Aktuality

11. 10. 2014
WW Dubí 2014 má už jen pár posledních míst, tak se přihlaste včas.
8. 10. 2014
Ceny keramického vybavení od Rohde se zvýšily, postupně upravujeme, pro kontrolu nás kontaktujte.

Ke stažení

Bůh keramiky

Dodatky k pálení keramiky v pilinách

T. Macek   (28.10.2007)
velky_obrazek
Už mnohokrát bylo řečeno, že co výpal, co člověk, to jiný zpúsob a styl. To je jistě velmi příjemné . Ovšem setkal jsem se s pár milnými informacemi a předsudky a tak se pokusím jen nastínit některé přehlížené skutky. Snad se do tohoto monologu zapojí i povolanější a podělí se o své názory. Vždyť jen konfrontace posouvají hranice? ne ?
velky_obrazek
Pro tento zpúsob výpalu lze opravdu zvolit nesčetně nádob. Ovšem pokud použijeme barel a to jedno jaké velikosti, měli bychom jej opatřit dirkami. Na počtu a velikosti záleží jen tolik, kolik chceme kyslíku :-)
velky_obrazek
Ovlivní to především sílu redukce. Myslím, že pálit v pilinách neznamená, vytáhnout zboží černé jak bota. Tím ovšem nechci zatracovat černé zboží, pokud je to záměr, proč ne. Ovšem pokud chceme spíše kouzlit s kouřovými a výparovými efekty, potom věřte, že dírky nebudou ki zahození.
velky_obrazek
Dno nádoby je dobré vystlat ložem z novin, nebo nějakého podobného materiálu.
velky_obrazek
Na něj dáme vrstvu pilin, hoblin či štěpú.
velky_obrazek
Potom vložíme první nádoby. Obsypáváme a prosypáváme dalším organickým materiálem. Nejčastěji pilinami.Ty múžeme proložit dalším materiálem podporujícím redukci. Múžeme přidat i další prostředky. Rúzné kúry, trávy, listy, skořápky.. atp. Také tento materiál lze obohatit o další prvky. Lze přidat třeba modrou skalici........ Takový materiál se hodí rozpustit a piliny atp. polít. Co nejblíže ke střepu, aby se do střepu dostalo co nejvíce výparú.
velky_obrazek
To múžeme zopakovat ve více patrech. Neměli bychom to ale zas přehánět. Prý 3-4 patra jsou maximum.
velky_obrazek
Vršek zaplníme silnější vrstvou pálícího materiálu. Neměli bychom materiál moc pěchovat, abychom nezamezili tahu v peci.
velky_obrazek
Zajímavé je, že údaje které se dají získat v literatuře nejsou nejspíš úplně přesné.
velky_obrazek
Pokud barel opatříte čidlem, zjistíte, že teplota nepřesáhne 1000C. Osobně jsem měl maximum na 898C
velky_obrazek
Dá se barel zaizolovat a tím zamezit jeho rychlému ochlazování. Dá se přivést vzduch pod barel, čím se ovlivní rychlost hoření. Dá se prostě všemožně kombinovat.
velky_obrazek
Jen pro upřesnění bych připomenul, že zprvu se rozdělá oheň na vrchu "pece" barelu. Topí se minimálně pár hodin. Topil jsem 4 hodiny. Pak se oheň přikryje víkem. Jak víko dosedne, je potřeba kontrolovat, aby to nechcíplo, ale pokud se topilo dostatečně dlouho a vzniklo tak dostatečné množství žhavýho, mělo by to klapnout. Barel prohořívá dalších 6 -12 hodin. Dost to záleží na velikosti.
velky_obrazek
Když jsem po 12 hodinách vyndával zboží, ještě v některých místech doutnalo a fest to pálilo.
velky_obrazek
Zboží je na sobě nasedáno, ale nemělo by být spečeno. I když jsem měl v barelu věci naglazovaný, nic se nepřipeklo. Popel vytvořil něco jako ochraný film.
velky_obrazek
Vypálit glazuru v pilinách je vcelku problém. Musí být na nízkou teplotu a peci se musí pomoci k většímu výkonu. Ovšem s vyšší teplotou se ztrácí onen charakteristický kouřový nádech. Snadnější je už vypálené glazury v pilinách jen zaredukovat. To se mi několikrát zdárně podařilo. Je to trošku blížící se výrobkúm ze sagaru. I obyčejná bílá glazura, dostane živější nádech.

Je jistě dosti dúležité, jaký použijete materiál. Pro metalické efekty se jistě mnohem více , než kamenina či červenice, hodí porcelán. Takže dobrý tah a napište, jak jste dopadli vy.





Artkeramika internetový obchod

Související články


diskuze

Miroslava Randová  Ahoj Tome, jak jsme o tom již hovořili, přidávám několik postřehů: Nejen pro metalické efekty, ale i pro kontrastnější a jasnější prokreslení je vhodné použít hlíny světlé barvy a bez ostřiva (nejlépe porcelán) a ten pak ještě třeba vyleštit (pomocí oblázku nebo lžíce , zde je třeba vyzkoušet správnou zaschlost hlíny, kdy se to leští nejlépe)-(pokud leštíte není vhodné teplotu (ani přežahu) hnát příliš nahoru - nad 1000°C - vyleštění pak mizí. Do pilin je vhodné přidat věci, které hlínu svými výpary zabarví - slupky od banánů a jiné organické záležitosti - řasy, listy atd., kafe, některá tekutá hnojiva (obsahují vhodné oxidy), sulfidy mědi, železa nebo kobaltu, sůl (pozor!! - oxidy ne na výrobky, ale okolo - třeba v jiné keramické nádobě nebo v nalít do pilin). HLAVNĚ - pokud tam dodáte jakýkoliv oxid - používejte masku při výpalu a nepouštějte k tomu děti. TAKY DOST DŮLEŽITÉ - vybírejte takové druhy keramických výrobků, které nejsou určeny k užitku, ale k dekoračním účelům - svícínky, dlaždice, sošky atd. Odpovědět 2.11. 9.45
Alena  Dobrý den,scháním jakékoliv info o amater.výpalu keramiky. Zeptám se asi hloupě. Pokud je keramika černá od pilin, nejde to třeba nějak vymýt??
Děkuju za jakékoli poznámky a rady.Alena Odpovědět 13.6. 13.45
macek  Doporučoval bych pročíst knihy, web a ještě třebas i kurz techniky, která vás zajímá. Pokud nechcete mít zakuřovanou keramiku, tak zvolte jiný typ výpalu. Pilinové zakouření lze do jisté míry odstranit. Hluboká redukce na vysoko ale ne. Odpovědět 14.6. 11.02
Nováková Anna  Dobrý den, chtěla bych se zeptat, je nutné keramiku pálenou v pilinách přežahnout. Někde čtu, že se pálí přímo, ale paní Randová píše o přežahu. Pokazím něco, když budu pálit přímo. Jsem začátečnice a ráda experimentuji. Děkuji Nováková A. Odpovědět 8.9. 14.10
macek  Nutné to není, některé hmoty to zvládnou rovnou, přežah je vhodný spíše kvůli pevnosti a odolnosti. Je tím ovlivněna i nasákavost střepu. Touto formou výpalu se nedostanete moc vysoko. Odpovědět 8.9. 20.09
Mirka  Dobrý den, když nepřežahnete (tedy výpal na 900-1050°C před samotným výpalem v pilinách) tak se můžete (ale nemusíte) setkat s tím, že výrobky popraskají rychlým nárůstem teploty. Odpovědět 8.9. 20.36


Jméno:   Email:  
Kolik je 5+1? (antispam)