Amaco Shino keramické glazury

Daniel Tarčák

Test glazúr AMACO SHINO SH (https://www.amaco.com/t/glazes-and-underglazes/high-fire/sh-shino) na trstenskej hline. Hlina je od p. Ľubomíra Hoľmu. (http://www.trstenskakeramika.sk/ )

Trstenská hlina je klasická červenica (pórovina) s obsahom oxidu železitého. Podrobné zloženie neviem. Do hliny som primiešal jemne preosiaty žltý kremičitý piesok. Pomer cca 100g na kilogram hliny (neviem či to nejako ovplyvňuje vlastnosti hliny čo sa výpalu týka). Glazúry boli nanášané na suchý črep v troch variantoch: - jedna vrstva, - dve vrstvy, -tri vrstvy. Testované vzorky boli vypálené jednovýpalom na teplotu 1100°C. krivka výpalu bola nasledovná: 100°C za 1h, do teploty 600°C. Potom skip na 1100°C a ponechaná hodinová výdrž. Potom skip na 0°C, resp. neregulované chladnutie. Glazúram ešte dosť veľa chýba k vzhľadu ako je na stránkach AMACO. Problém, ktorý riešim je, že buď potrebujem prinútiť hlinu aby zniesla vyššie teploty (skúste poradiť ako) alebo musím donútiť glazúry aby sa pri nižšej teplote výpalu, ((čo je u mňa niečo okolo 1100°C (možno 1110°C,1120°C, presne neviem, je to predmetom ďalšieho skúmania)) dokázali vyfarbiť čo najviac podobne k originálu. Myslím, že kľúčom bude správna teplota výpalu čo je 1196°C-1222°C. Lenže tá hlina to asi nevydrží. No tak takýto je môj problém. Nasledujú fotky testovaných glazúr, matné (matte)a  lesklé (gloss)

Děkuji za osmělení a příspěvek k Diskusi a prohloubení keramických znalostí. TM

Každý krok  přispívá k hlubšímu porozumění řemesla a keramických závislostí. Je obecně nevýhodou českého prostředí, že nejsou dostupné informace k mnohým materiálům, především k hlínám domácí produkce, Z části si za to můžeme i sami, že tyto informace nevyžadujeme a nezjišťujeme dosti striktně. Holt se je stále co učit u zahraničních kolegů.

Je potřeba i dohledat data k samotným glazurám, ale pokud nedodržíme přesně to co udává výrobce, nikdy to nebude stejné.

Prostředí v peci, časy, teploty, ale i hmoty....až po skvrny na slunci a cykly měsíce.

glazura amaco

serie shino glazur

shino od amaca

Tyto glazury nejsou shodné s glazurami používanými v recepturách dřevopaličů a doma míchanými, tu na webu zveřejněnými. Neznáme přesně jejich složení.  Je potřeba provést spoustu testů a kombinací pro dosažení vaší představy a potřeby.

Glazury lze v ČR pořídit u firmy Propec.





Artkeramika internetový obchod
Nový komentář
Zpracovávám...

Odesláním komentáře souhlasíte s pravidly diskuze.

Tomáš Kolář
27. 06. 2016 09:31:52

V případě přiblížení hlíny a glazury bych ještě zkusil nejprve dát pod Shino glazuru 1 - 2 vrstvy glazury od AMACO na nižší teplotu (mají jich dost i v podobném odstínu). Vrchní 1 - 2 vrtvy potom SHINO - myslím, že to bude dobře fungovat při dostatečné závěrečné prodlevě. Ale jinak nerozumím tomu, proč hlína na nižší teplotu a glazura na vysokou?

JP Pankova
29. 03. 2016 05:11:23

Vlastně nevím, co je přesně cíl. Mít stejně vypadající glazury, jako od Amaco? Použít tmavou hlínu? Počítám, že hlína THB/THE od Svídy by tomu mohla sednout dobře (barva hmoty je "kůže"). Vybublanou červenici snad jednou vyrobil každý, i my doma máme hezky vitrifikovaný kousek z Pozdišovců. Železo z hlíny bude vždy ovlivňovat barvu glazury, pokud to není záměr, bude třeba použít jiný podklad. Rozhodnutí je na keramikovi. Můžete uvažovat o použití nástřepí/engoby. Pozn. "pod čarou": Osobně se mi Vaše pokusy vizuálně líbí víc, než obrázky z Amaco ale to tu neřešíme.

Daniel Tarčák
27. 03. 2016 10:01:53

Ďakujem všetkým za rady. Viem, že nič neviem, ale skúšam a možno to raz pochopím. Ešte chcem vyskúšať teplotu na 1120°C a potom dám šancu tej witgert sf11. No ale to bude už na nových tabuľkách, nakoľko tie pôvodné som zničil pri teplote 1150°C. Majte trpezlivosť. Fotky pošlem.

Martin Semrád
26. 03. 2016 19:21:27

Ještě by to chtělo zpomalit ten skip od 600,tak 150/h,tak píší hoši z Amaca

Tomáš Macek
26. 03. 2016 19:23:00

Obecně tvrdím, že keramika chce čas a nic uspěchat, ale to je problém od prvopočátku, uspěchaná investice do vybavení. Nedostatečně odborně pochopený keramický proces i představa o tvorbě. Vše rychle a levně. No a pak je doma pec, která ten luxus křivky neumožňuje.

Martin Semrád
26. 03. 2016 19:30:12

přesně,někdy 3 rampy jsou málo

Tomáš Macek
26. 03. 2016 21:05:00

JJ furt dokola, rychle a nedostatečně.....se získávají informace a pak díky té povrchnosti se ničí řemeslo. A stačilo by jen více pomalu přemýšlet a pokorněji se učit. Pak by i na první pohled dražší věc v konečném důsledku vyšla lépe.
Však jednou se ty informace začnou cenit a hledat a snad i u nás více sdílet.
Bezva za tuto jednu z prvních vlaštovek.
Ono totiž znalé oko hned a neznalé časem pozná, že té glazuře a výrobku něco chybí. A on je to v nějaké podobě opět ten čas.

Daniel Tarčák
27. 03. 2016 11:03:03

toto mi tiež radili, ale s mojím regulátorom to neviem. tiež ale vraveli že nedávajú žiadnu výdrž. maximálne tak 3 minúty.

Tomáš Macek
27. 03. 2016 11:22:00

Regulátor se dá vždy dokoupit lepší a nebo půjčit. A jedna věc je nějak vypálit a druhá dosahovat standartně zajímavých výsledků. Osobně mám pocit že ty déle propečené věci mají hlubší výraz. Pravda ekonomika je horší. A glazura je jen jednou z mnoha částí, co dělá výrobek.

Miroslava Randová
27. 03. 2016 11:43:49

Paul Soldner rád říkával: „ Teď když známe pravidla, pojďme je porušit“. Všimněte si posloupnosti této věty, která jasně naznačuje, že znalost pravidel je na prvním místě. Kombinace hmoty, která kolabuje na 1150 a glazury, která je vytavená až na 1200 spadá do kategorie výrazného porušení základních pravidel a pokud má důvod, je to v pořádku (klidně si dovedu představit dekorativní plastiku, či sochu, kde by právě kombinace hmoty na hraně a nevytavené hrubé glazury působili jako promyšlený a esteticky zajímavý prvek). Pokud tu ovšem důvod není a cílem bylo např. výroba užitného nádobí s shino glazurou, je mnohem lépe začít bez porušení pravidel. Tedy ke glazuře, která je navržena na výpal mezi 1180-1250°C vybrat vhodnou hmotu. Tedy hmotu určenou pro výpal na tuto teplotu – pro testy je vhodné zvolit hmoty různých barev a hrubosti (např. MA od Pávka, CAK od Pávka nebo třeba W11 od ProPec – ProPec jako prodejce glazury jistě doporučí i další vhodné hmoty), Poté glazovat, tak jak doporučuje výrobce – nanášet pro efekt v různých vrstvách (doporučuji namočením nebo štětcem až 5 vrstev) na strukturovaný výrobek (tedy s dekorací povrchu, na kterém se tyto glazury mohou „lomit“ a zvýraznit tak jejich efekt). Zkusit i třeba podmalbu nebo zatírání železem pro docílení různých odstínů. Pokud jsou výsledky uspokojivé (věřte mi budou - Amaco glazury jsou velmi dobře navržené), teprve pak může začít porušování pravidel a to – další experimenty s hmotami, vrstvení různých glazur pod a nad shino viz (www.amaco.com/products/glaze-pc-33-iron-lustre?taxon_id=273 – dole pod každou glazurou jsou ukázky vrstvení se shino), používání vykrývacího vosku např. 2 vrstvy shina – vosk – tři vrstvy shina, přimíchání dalších materiálů – tečky (ProPec), železné okuje atd, engoby pod glazuru atd. Přeji hodně úspěchů, mi všichni co tu přispíváme, jsme taky v minulosti nic nevěděli a učíme se pořád, ty pravidla se totiž učí odznova s každým nově používaným materiálem. Jdete na to dobře, testujte a učte se, ono to bude časem trochu lehčí, PRAKTICKÉ zkušenosti jsou v keramice k nezaplacení.

… všechny příspěvky
ARTkeramika Tomáš Macek Eshop
Artkeramika internetový obchod